Squaredans som träning

107827-004-7A5AAF5BOm du är överviktig och är i behov av att gå ned i vikt har forskning visat att squaredans är ett av de mest effektivaste och plånboksvänligaste sätten för dig att göra det på. Det är det billigaste alternativet när det kommer till träning samtidigt som det är det perfekta valet. Det är skillnad på träning och träning och det är viktigt att man inte får ångest av sin träning och vill fortsätta träna. Det ska helt enkelt vara roligt att göra det. Där finns det många fördelar med squaredans. För det första får du många som dansar med dig. De kommer att förvänta sig att du kommer till träningarna, då de är beroende av dig för att kunna dansa. Detta är en positiv press som gör att du kommer att känna dig behövd och därmed även gå till träningarna.

Squaredans är även socialt och du kommer att få vänner medan du dansar, samtidigt som det är variationsrikt och aldrig blir tråkigt. Det behöver inte heller vara högintensivt att dansa squaredans och du behöver inte uppleva att du blir trött på samma sätt som om du springer intensivt, vilket gör att du orkar dansa längre. En annan viktig faktor är att när man har roligt glömmer kroppen snabbt bort att det är tungt och att du tränar. Squaredans känns nämligen inte som träning.

Om du har prövat de flesta metoder men inte har hittat någonting som har fungerat för dig kan du lika gärna pröva på att dansa squaredans också. Även om du inte skulle gå ned i vikt är det alltid bra för kroppen att röra på sig och om man tycker att det man gör är roligt går det ofta av sig självt. Du kommer att vilja göra det ännu mer och det blir inte lika roligt att äta ohälsosamt längre.